International certificeret pyrotekniker

Kommentarer og oplevelser i forbindelse med uddannelsen og godkendelsen som Festfyrværker
Post Reply
Message
Author
kclo4
Posts: 15
Joined: Fri, 14. Mar 2008, 14:22
Location: sdr.jylland
Contact:

International certificeret pyrotekniker

#1 Post by kclo4 »

Jeg overvejer at tage et kursus i 3 dele, som I.C.P. hos Nielsson og Lee i Sverige. Er der nogen der kan sige mig, om den uddannelse kan bruges herhjemme, eller skal man være festfyrværker.
Jeg vil gerne til at rode lidt med hobbyraketter igen, men der er jo efterhånden meget stramme regler herhjemme.(forståeligt)
i kan læse om Kurserne her.
www.svenskakemi.nu

User avatar
PyroGuf
Posts: 119
Joined: Wed, 1. Feb 2006, 10:42
Location: Danmark
Contact:

Re: International certificeret pyrotekniker

#2 Post by PyroGuf »

Hej,

jeg tror du skal se det som 2 helt forskellige ting - den danske godkendelse er blot et sikkerhedskursus og undervisning i lovgivning. Du bliver ikke en bedre tekniker/fyrværker - du lærer derimod at omgås fyrværkeri uden at være til for stor fare for dig selv og andre. OG VIGTIGT - du får lov til at agere som fyrværker i Danmark!

Hvis du kan finde et fagligt kursus for fyrværkere der omhandler håndværket, kemien, komposition, så vil det sikkert være et mere spændende kursus at deltage i som fyrværker...

Men husk, at det er 2 forskellige ting og den danske godkendelse skal du have for at kunne brænde af lovligt på egen hånd i Danmark. De andre kurser er til for din egen tekniske faligheds skyld.
kclo4 wrote:Jeg overvejer at tage et kursus i 3 dele, som I.C.P. hos Nielsson og Lee i Sverige. Er der nogen der kan sige mig, om den uddannelse kan bruges herhjemme, eller skal man være festfyrværker.
Jeg vil gerne til at rode lidt med hobbyraketter igen, men der er jo efterhånden meget stramme regler herhjemme.(forståeligt)
i kan læse om Kurserne her.
www.svenskakemi.nu
Venlig Hilsen,
Peder Lauridsen

kclo4
Posts: 15
Joined: Fri, 14. Mar 2008, 14:22
Location: sdr.jylland
Contact:

#3 Post by kclo4 »

Tak for svaret.
Synes jeg på et tidspunkt så i lovgivning, "Fyrværker=(Festfyrværker eller Person med lign. uddannelse/erfaring.)"
Det har måske været inden lovgivningen blev strammet.
Kurset som festfyrværker er jo overkommeligt, tidsmæssigt, men at skulle med til 50 arrangementer, hvis kun det er for lovligt at kunne sysle lidt med hobbyraketmotorer.. og lign.
Jeg må prøve at forhøre mig hos politiet, hvis de da kender reglerne, jeg vil jo ikke risikere at blive straffet for det!

Venlig hilsen Morten.

User avatar
PyroGuf
Posts: 119
Joined: Wed, 1. Feb 2006, 10:42
Location: Danmark
Contact:

#4 Post by PyroGuf »

Hej Morten,

for at der ikke skal være tvivl om det, så er det et krav i Danmark, et den ansvarlige for afviklingen af et festfyrværkeri (afbrænding af professionelle varer ELER nytårsartikler udenfor sæsonen) SKAL VÆRE GODKENDT af Sikkerhedsstyrelsen i Danmark (se http://www.sik.dk).

Det nytter ikke at spørge Politiet, da de ikke kender reglerne særligt godt og mest bare mener man skal lade være... Find lovgivningen på fx. http://www.retsinfo.dk eller tilsvarende...
kclo4 wrote:Tak for svaret.
Synes jeg på et tidspunkt så i lovgivning, "Fyrværker=(Festfyrværker eller Person med lign. uddannelse/erfaring.)"
Det har måske været inden lovgivningen blev strammet.
Kurset som festfyrværker er jo overkommeligt, tidsmæssigt, men at skulle med til 50 arrangementer, hvis kun det er for lovligt at kunne sysle lidt med hobbyraketmotorer.. og lign.
Jeg må prøve at forhøre mig hos politiet, hvis de da kender reglerne, jeg vil jo ikke risikere at blive straffet for det!

Venlig hilsen Morten.
Venlig Hilsen,
Peder Lauridsen

leifc
Posts: 1
Joined: Mon, 10. Jan 2011, 16:59
Location: københavn

ansøgning om opbevaring

#5 Post by leifc »

Hej
Jeg har mit scenefyrværker bevis og skal til at søge om opbevaring af max 5 kg nem
Ligger der ikke et udkast eller lign. et eller andet sted ?
mvh
LC,København
LeifC

Post Reply