DF vil have stramninger.

Hvad skrives der om fyrværkeri i pressen og kommentarer hertil.
Post Reply
Message
Author
kclo4
Posts: 15
Joined: Fri, 14. Mar 2008, 14:22
Location: sdr.jylland
Contact:

DF vil have stramninger.

#1 Post by kclo4 »

Den 8/10 gik det galt for nogle folk der havde et illegalt fyrværkerilager / fabrik i Anst ved Vejen. 2 personer dræbt. Lageret indeholdt bl.a. luftbomber og kraftige kanonslag, der var muligvis tale om produktion også. Politiet har anholdt og sigtet flere personer i sagen.
Den 12/10 ser jeg så i tv2-syd at DF´s Jørn Dohrmann udtaler at Viking fabrikken i Esbjerg, der har et lovligt lager af pyroteknik 1.4G og 1.4S, skal flytte deres lager ud af byen, "der skal ikke være 1 gram krudt i byerne" udtaler han... :shock:
Det måtte jo komme, Nu skal branchen betale, fordi der er sket en ulykke på det sorte marked.
Jeg mener lovgivningen på fyrværkeriområdet er så stram som den kan være, hvis der stadig skal være lovligt salg af fyrværkeri i DK.
Der opdages hvert år lagre med ulovligt kraftigt fyrværkeri. Måske skulle man gå den anden vej, og evt. tillade knaldfyrværkeri, som naturligvis skal testes og godkendes som alt andet :idea: ville der så være så stor efterspørgsel på det ulovlige?
Bare min mening, hvad mener i andre :?:

Morten Schultz

User avatar
PyroGuf
Posts: 119
Joined: Wed, 1. Feb 2006, 10:42
Location: Danmark
Contact:

Re: DF vil have stramninger.

#2 Post by PyroGuf »

Hej Morten,

ja, det er jo ikke noget nyt at DF altid er ude med en ubegavet og populistisk holdning... Omvendt viste ulykken i Seest jo at det ikke er smart at tillade boligbyggeri tæt omkring et fyrværkerilager. Varerne er jo typisk de samme og har formentlig de samme faremomenter. Fyrværkeri ER farligt!

Jeg har tidligere ment at mindre knaldfyrværkeri skal lovliggøres men jeg er ikke så sikker længere. Heksehyl er i kvalitet elendige idag og sælges i bundter af 100 eller 1000! Det indgyder ikke nogen respekt omkring de varer og er hvert år årsag til en hel del person skader. Dette kan jeg også frygte vil ske med mindre knald fyrværkeri - og hvor skal grænsen gå?

Hvis vi kan sikre en ordentlig kvalitet og generelt få forbudt alt det billige fyrværkeri på markedet er vi på en bedre vej... Men selv de "strygere" der har været populære på det sorte marked giver høreskader og skader på fingre/hænder...

Jeg tror desværre ikke på det - og branchen er jo tilsyneladende ikke selv villig til at fjerne de enorme mængder billig fyrværkeri fordi det giver en stor omsætning.
kclo4 wrote:Den 8/10 gik det galt for nogle folk der havde et illegalt fyrværkerilager / fabrik i Anst ved Vejen. 2 personer dræbt. Lageret indeholdt bl.a. luftbomber og kraftige kanonslag, der var muligvis tale om produktion også. Politiet har anholdt og sigtet flere personer i sagen.
Den 12/10 ser jeg så i tv2-syd at DF´s Jørn Dohrmann udtaler at Viking fabrikken i Esbjerg, der har et lovligt lager af pyroteknik 1.4G og 1.4S, skal flytte deres lager ud af byen, "der skal ikke være 1 gram krudt i byerne" udtaler han... :shock:
Det måtte jo komme, Nu skal branchen betale, fordi der er sket en ulykke på det sorte marked.
Jeg mener lovgivningen på fyrværkeriområdet er så stram som den kan være, hvis der stadig skal være lovligt salg af fyrværkeri i DK.
Der opdages hvert år lagre med ulovligt kraftigt fyrværkeri. Måske skulle man gå den anden vej, og evt. tillade knaldfyrværkeri, som naturligvis skal testes og godkendes som alt andet :idea: ville der så være så stor efterspørgsel på det ulovlige?
Bare min mening, hvad mener i andre :?:

Morten Schultz
Venlig Hilsen,
Peder Lauridsen

kclo4
Posts: 15
Joined: Fri, 14. Mar 2008, 14:22
Location: sdr.jylland
Contact:

#3 Post by kclo4 »

Jeg er helt enig i at fyrværkeri er farligt, og at en ulykke som den i Seest 2004 ikke må ske igen. og reglerne er da også strammet meget op siden dengang. Det er min overbevisning at hvis en virksomhed idag har lov at opbevare X antal kilo Netto Eksplosiv Mængde, så ER afstanden til nærmeste beboelse / offentlig vej så stor, at det vi så i Seest, og senest i Andst ikke kan ske på et lovligt lagersted.
Jeg tror heller ikke på at knaldfyrværkeri bliver lovligt igen, men jeg kan bare se at der år efter år er mere og mere ulovligt, og særdeles kraftigt fyrværkeri i omløb. 3-5 tommers luftsalut bomber bruges som kanonslag. Kanonslag af ringe kvalitet, der godt kunne ligne noget der er fremstillet af private, og med et over 30 g flash krudt. potentielt livsfarligt, da man ikke ved hvilke kemikalier der er anvendt, sammensætningen er sansynligvis valgt ud fra billigste kemikaler/lettest at skaffe, og ikke ud fra viden om kemi / sikkerhed.
Nu er der blevet konfiskeret en hel del i det sønderjyske, men jeg tror kun det er toppen af isbjerget, desværre.

Morten

Post Reply