Kanonslag og chrysantemum-bomber?!?

Hvad skrives der om fyrværkeri i pressen og kommentarer hertil.
Post Reply
Message
Author
User avatar
PyroGuf
Posts: 119
Joined: Wed, 1. Feb 2006, 10:42
Location: Danmark
Contact:

Kanonslag og chrysantemum-bomber?!?

#1 Post by PyroGuf »

Jeg faldt lige over en række artikler omkring ulovligt fyrværkeri - det ser ud til det er hvad pressen interesserer sig for...

Image

Hvad er det med de store lagre af luftbomber? Hvorfor er de så populære at sælge sort? -jeg tvivler på folk bruger dem i afskydningsrør og så er de da livsfarlige!

Se artikler: Hvad bruger folk dem til? Jeg kan kun forestille mig, at de ville være bedre hjulpet med andre artikler som fx. kanonslag eller hvad? Er det størrelsen der gør dem populære?
Venlig Hilsen,
Peder Lauridsen

Peter A
Posts: 3
Joined: Wed, 1. Feb 2006, 15:31
Location: Nordsjælland

Kanonslag og chrysantemumbomber....

#2 Post by Peter A »

Jeg er ked af at sige det, men udtalelser om fyrværkeri fra journalister, politiet og hærens sprængstofeksperter skal desværre tages med lige så meget salt, som der spredes på vejene i disse dage.

Det, der i gamle dage var en "kineser", er i dag reklassificeret til kanonslag. Kanonslag er blevet til "bomber" osv.

En 3" chrysantemumbombe er iflg. politiet "farligere end en håndgranat".
Gad vide, om hr. og fru Jensen ved det, når de går hen i Kvikly og køber bomberaketter med både 3" og 4" chrysantemumbomber på toppen?
Eller er bomberne bare meget mindre farlige, når der sidder en raket-driver under dem?

Efter min overbevisning har chrysantemumbomberne fået skyld for mange hændelser, der enten skyldes hjemmelavede kanonslag (nudansk: "bomber") eller købe-salutter, der som bekendt ikke har meget med chrysantemumbomber at gøre.
"Eksplosionen var her så voldsom, at der lå sprængstykker hele 25 meter borte."
WOW, 25 meter!!! Det er jo næsten lige så langt som min søn på 3 år kan kaste dem!
Nej, seriøst, jeg var lidt mere imponeret ved eksplosionen i Seest, hvor man fandt brændende papkasser 3 Km væk!, men det betyder måske noget, om mængden af krudt skal måles i gram eller kilotons.

pyrotekniker.dk
Posts: 14
Joined: Wed, 1. Feb 2006, 20:10
Location: København
Contact:

LOL!

#3 Post by pyrotekniker.dk »

Hej Peter

Der er ABSOLUT ingen tvivl: Du burde ansættes af Sikkerhedsstyrelsen til at læse korrektur på samtlige artikler om pyrotekniske emner :lol:

Strengt taget har du nok ret i at ikke alle journalister har den fornødne faglige kompetence til at udtale sig. Og den sædvanlige søgen efter et journalistisk chockelement i visse aviser (Vi nævner i flæng: EkstraBladet).

Et andet gokket eksemple var at DR's "dagens danmark" satte et kålhoved ned over en kugleraket og til alles forundring (muh!) flækkede hovedet. Hermed kunne man konstatere at "fyrværkeri er farligt".
"TÆNK SI'R DU VIRK'LI' DET? Det var dog pokkers! Så har plakaterne jeg har set på i skoler de sidste 20 år alligevel haft ret! Lad mig da hente en sejrsskammel til jer og hænge nogle serpentiner op og lave en bølge for det er da helt fantastisk med den viden i bidrager med". For det er jo ikke til at regne ud ved brug af almindelig sund fornuft! :wink:
Min mormors madlavning er mere eksplosiv end de kugleraketter, der er lovlige i dag... Men hun laver dog en fantastisk chili con carne...

Sikke en dejlig dag!

Post Reply