Stramning af reglerne

Jobs, firmaer, rygter osv... Kort sagt alt hvad vi som fyrværkere har lyst til og behov for at snakke om...
Post Reply
Message
Author
ninoen
Posts: 11
Joined: Wed, 23. Aug 2006, 21:20

Stramning af reglerne

#1 Post by ninoen »

Hvor er det dog ærgeligt at det nu kun er 75g raketter som er lovlige, hvad med helt at forbyde fyrværkeri? Det er jo det mest sikre. Fyrværkeri er og bliver farligt, og selvfølgeligt skal vi sikre at folk ikke kommer til skade, men jeg vil selv have lov at bestemme hvad jeg vil udsætte mig for, det valg syntes jeg også andre skal have. Desuden er en 75g raket som flyver vandret også farlig, men nok ikke lige så meget som en på 400g. Hvis udviklingen fortsætter er det snart kun proffesionelt fyrværkeri som er noget værd, og den brede befolkning har kun kedeligt fyrværkeri at nyde. Hvad gør peter og brian på 17 år så når de skal have et ordendligt knald? Ja, du gættede rigtigt, og dét er meget-meget farligere end en flot raket på 400g. Der er en stor illigal handel med kraftige kanonslag som følge af den strenge danske lovgivning, hvert år kommer drenge til skade når kanonslag -ofte produceret af uhæderlige fyrværkere- sprænger for tæt på. vil en stramning af loven hjælpe? tjae, prøv at kik på statestikken for øjn skader eller andre skader her efter nytår, vil den falde pga. den nyelige stramning ? forhåbentlig ja, svarret er nok at stramningen kun har ringe eller ingen betydning.

remulus
Posts: 2
Joined: Sat, 27. Dec 2008, 18:09
Location: Århus

#2 Post by remulus »

Kunne ikke være mere enig... Jeg brækker mig over den overreaktion der har været siden ulykken i seest...

Dk bliver snart et forbudsland... Og det betyder at man er nød til at skaffe sine 600 grams raketter ulovligt istedet!...

Det kunne faktisk være interresant at lave en dybdegående statistisk undersøgelse på ulykker forsaget af fyrværkeri på lande hvor regler er forskellige...

kclo4
Posts: 15
Joined: Fri, 14. Mar 2008, 14:22
Location: sdr.jylland
Contact:

#3 Post by kclo4 »

Er fuldstændig enig i, at reglerne måske lige er blevet strammet en tand for meget efter seest ulykken.
Som et eksempel kan kunne jeg se nytårsaften at jeg, som fyrværker var nærmest den der havde det kedeligste (lovligt) fyrværkeri på gaden!
der stod folk med 3" bomberør og der var batterier der absolut ikke kun var 30mm. men som langt overgik mine 3" ålborg bomber. Derudover er det åbenbart forbavsende let at købe kanonslag der langt overgår de el-signalkanonslag jeg selv anvender (efter at have ansøgt om tilladelse, samt opstillet afspærring og brandslukkere) naturligvis.
Jeg tror også at hvis man lovlig gjorde batterier eller rør med større diameter, ville de personer der køber det på det sorte marked nu, købe det på lovlig vis. Det skulle selvfølgelig stadig leve op til de høje krav der er i DK for at blive godkendt.

Men det forbliver nok en drøm.... :cry:

Post Reply