Egne komentare til showet ved operahuset den 29.09.06

Jobs, firmaer, rygter osv... Kort sagt alt hvad vi som fyrværkere har lyst til og behov for at snakke om...
Post Reply
Message
Author
Cordobian
Posts: 4
Joined: Sat, 26. Aug 2006, 14:31
Contact:

Egne komentare til showet ved operahuset den 29.09.06

#1 Post by Cordobian »

Hej med jer

Endelig blev det søndag, skønt for en gangs skyld, at kunne sove uden at blive vækket af et irriterende vækkeur... Har lige rejst mig efter et par timer på sofaen foran flimmeren. og synes at jeg ville skrive et par ord om begivenheden i går.
Jeg vil naturligvis skrive et lidt om det store fyrværkeri vi lavede ud for operahuset i går aftes - og stort og godt, det håber jeg da i synes det var, de af jer der måtte have set det.
Desværre måtte vi endnu engang erfare, at det er uhyggelig svært at kordinere tingene korrekt med hjælp fra udenforstående og uerfarene personer. Hele showet skulle have været startet med to mindre krigskibe fra søværnets marinekorps, som hver især skulle ligge på 100 meters afstand af flåden på hver sin side. 100 stk. 2½ tomme luftbomber garneret med 5 stk. 30 mm knaldbatterier skulle starte showet, hvorefter 3 og 4 tomme kometer skulle i 45 grader på kryds hen over flåden. Jeg sad standby på flåden, da jeg fik kaldet over radiosystemet, at indenfor 15 sekunder gik startsalutterne. jeg kastede et blik til begge sider, men kunne ikke se skyggen af skibene - dyb frustration - hvor fanden blev de skibe af... Endelig begyndte de at skyde, men for mig så det mest af alt ud som om de lå på 500 meters afstand, og de efterfølgende kometer kom ikke tilnærmelsvis i nærheden af flåden - FIASKO!!!
Resten af showet forløb dog helt planmæssigt, dog levede de watershells som jeg havde gået og set så meget frem til, ikke helt op til forventningen. Trods adskillige forudgående tests, sprang nogle af bomberne et par meter over overfladen, nogle sprang under vandet og en del af dem druknede simpelthen. min kone og datter overværede hele showet, og kunne fortælle, at de gav publikum en fornemmelse af, at her var vidst noget der ikke helt gik efter planen, men alt i alt et formiddabelt show. Vi havde professionelle fotografer der filmede showet fra to forskellige possitioner, så jeg glæder mig meget til at se optagelserne, da det er lidt svært at danne sig et helhedsindtryk når man selv står lige nede under bomberne. For mit vedkommende er der nu kun tilbage, at se frem til at modtage en 20 fods kontainer fyldt med brugte batterier og grej til rengøring, men den tid den sorg, og nåh ja, så selvfølgelig alle de fremtidige shows der forhåbentlig kommer... :)

Ikke mere herfra i denne omgang, jeg håber som sagt, at de af jer der så showet har fået fuld valuta for pengene.

Med venlig hilsen
Torben

pyrotekniker.dk
Posts: 14
Joined: Wed, 1. Feb 2006, 20:10
Location: København
Contact:

Min opfattelse

#2 Post by pyrotekniker.dk »

Jeg overværede showet sammen med et par andre pyrofreaks fra Amalienborg-siden.

Det er altid sjovt at høre "bagmandens" egen opfattelse af hvordan det gik i forhold til planen. Navnlig når man ikke selv vidste hvad planen var.
Jeg kender naturligvis selv fornemmelse fra når noget ikke går planmæssigt, men heldigvis er det jo ret svært at skuffe folk, hvis man anvender et minimum af ressourcer på sit design. Så "problemet" er næppe så stort :-)

Egentlig synes jeg om effekten at skibene lå på så stor afstand fra operahuset, da det gav et godt perspektiv. Nu optog jeg selv fyrværkeriet, men min vid-vinkel-linse kunne ikke helt få begge med på samme tid. Første gang i 3 år den har måttet give op ;-)
Heldigvis blev den overordnede optagelse fortrinlig og alt fra midterprammen er fint med...

Der var en del fortrinlig parterre, specielt z-shape batterierne og den pastelfarvede vifte. Tilsvarende herlige var jo de multikulørte 6" og sunny-bomberne... Personligt ville jeg have kombineret de mange bomber i 2. halvdel med noget af parterren fra 1. halvdel, men alle kokke laver jo frikadeller på forskellige måder :-)

Så må jeg nok samtidig erkende, at jeg var en af tilskuerne, der åbenlyst tilkendegav min lettere skeptiske holdning. Jeg var på et tidspunkt ret bange for noget skulle gå galt, for de virkede uhyre voldsomme til stedet! Men ingen skade sket og i har jo sandsynligvis tænkt de sikkerhedsmæssige tanker :-)

Det er det første Apollo-show jeg har set Live (da jeg lige er flyttet til København fra Aalborg) og indtrykket er fint. Så lad være med at tænke på afviklingen ikke gik 100% perfekt - budskabet er sandsynligvis nået frem. Og publikum lød da tilfredse :-)

Nå, det var også bare min egen venligt mente feedback

Mvh. Lars

larso
Posts: 12
Joined: Thu, 27. Jul 2006, 11:24
Location: Farum Kbh.

Lidt billeder fra showet ved operaen

#3 Post by larso »

Hej Torben

Jeg har lige fundet et par billeder fra det nok bedste show på dansk grund i år. De kan ses mellem andre af slagsen på:

http://hjem.get2net.dk/lovs/lars%20home/Photo/index.htm

Er lige startet på siden - håber på at få taget nogle flere og bedre fotos i fremtiden.

Hilsen Lars Ole

User avatar
PyroGuf
Posts: 119
Joined: Wed, 1. Feb 2006, 10:42
Location: Danmark
Contact:

Re: Lidt billeder fra showet ved operaen

#4 Post by PyroGuf »

Hej Lars,

fine billeder - jeg kan anbefale dig picasa2 til digitale billeder - så har du en meget nem måde at lægge dem på nettet også. Findes gratis på http://picasa.google.com/
larso wrote:Hej Torben

Jeg har lige fundet et par billeder fra det nok bedste show på dansk grund i år. De kan ses mellem andre af slagsen på:

http://hjem.get2net.dk/lovs/lars%20home/Photo/index.htm

Er lige startet på siden - håber på at få taget nogle flere og bedre fotos i fremtiden.

Hilsen Lars Ole
Venlig Hilsen,
Peder Lauridsen

jesper.wind
Posts: 3
Joined: Fri, 22. Dec 2006, 10:02
Location: Sjælland

#5 Post by jesper.wind »

Hej - nogen mulighed for at komme til at se de omtalte video klip/film af showet????



P.S. mangler et sted at samle points, mht. til 50 projekter man skal deltage i, for at blive godkendt fyrværker - tager på kursus senere i år. (jesper.wind@mail.dk / 46733250)

:)

larso
Posts: 12
Joined: Thu, 27. Jul 2006, 11:24
Location: Farum Kbh.

Sv

#6 Post by larso »

Ja jeg ved sgu ikke helt hvad der er sket med det link, men nedenstående link virker når jeg trykker på det.

http://hjem.get2net.dk/lovs/lars%20home/Foto/index.htm

Med venlig hilsen Lars

Post Reply