Varme?

Jobs, firmaer, rygter osv... Kort sagt alt hvad vi som fyrværkere har lyst til og behov for at snakke om...
Post Reply
Message
Author
Sebby
Posts: 3
Joined: Sat, 15. May 2010, 14:59

Varme?

#1 Post by Sebby »

Hejsa, jeg er interesseret i at finde ud af hvor varmt den flamme en raket afgiver ved opsendelse er.. Er der nogen der kan hjælpe mig med det?

Mvh. Sebby

Anders
Posts: 29
Joined: Sun, 17. Dec 2006, 21:47
Location: Vejle
Contact:

#2 Post by Anders »

Hej Sebby.


Flammetemperaturen på sortkrudt i fri luft er 2993 grader. I et lukket rum stiger den til 3340 grader. Under forbrændingen udvikles der et gastryk på 4373 atm.

Tallene er sakset fra Lars Hoffmann Barfod´s gamle bog om krudtets opfindelse fra 1981. Jeg har ikke selv prøvet efter :)

mvh

Anders

Sebby
Posts: 3
Joined: Sat, 15. May 2010, 14:59

#3 Post by Sebby »

Mange tak, Anders :)

Kan du angive hele titlen på bogen? Skal bruge den som kilde i et eksamensprojekt :)

Mvh Sebby

Anders
Posts: 29
Joined: Sun, 17. Dec 2006, 21:47
Location: Vejle
Contact:

#4 Post by Anders »

Jo da.

Bogen hedder "krudtets opfindelse" og er skrevet af Lars Hoffmann Barfod og Jens Chr. Balling Jensen. ISBN 87-88456-00-5.

Jeg tror det er svært at købe bogen (hæftet) efterhånden, men du kan da forsøge dig på biblioteket. Jeg fik den selv af Lars Hoffmann Barfod da jeg tog mit fyrværkercertifikat.

Alternativt kan du få fat i Frede Storborgs "Bogen om krudt". Det burde også være muligt på biblioteket.

Ellers prøv at google Lars Hoffmann Barfod. Han har skrevet flere fantastiske bøger om krudtet og fyrværkeriets historie.

mvh

Anders

Sebby
Posts: 3
Joined: Sat, 15. May 2010, 14:59

#5 Post by Sebby »

Tak, Anders. Du er da bare en guttermand! :)

khalix
Posts: 3
Joined: Thu, 22. Jul 2010, 18:20

#6 Post by khalix »

Anders wrote:Hej Sebby.


Flammetemperaturen på sortkrudt i fri luft er 2993 grader. I et lukket rum stiger den til 3340 grader. Under forbrændingen udvikles der et gastryk på 4373 atm.

Tallene er sakset fra Lars Hoffmann Barfod´s gamle bog om krudtets opfindelse fra 1981. Jeg har ikke selv prøvet efter :)

mvh

Anders
tak for at dele dette til os.
det er virkelig interessant og virkelig godt at vide.
det virkelig giver mig en masse viden, og dette er en ny ting for mig. :wink:

DELETED

#7 Post by DELETED »

DELETED

User avatar
PyroGuf
Posts: 119
Joined: Wed, 1. Feb 2006, 10:42
Location: Danmark
Contact:

#8 Post by PyroGuf »

jessicasmith wrote:can any one tell me the topic in English please??

I want to share my views

the discussion seems interesting but i can't understand a single word


any one help me out??
Have you tried Google Translate?

https://translate.googleusercontent.com ... 0l_YB_zbFg
Venlig Hilsen,
Peder Lauridsen

Post Reply