svovl.

Jobs, firmaer, rygter osv... Kort sagt alt hvad vi som fyrværkere har lyst til og behov for at snakke om...
Post Reply
Message
Author
pyrosew
Posts: 4
Joined: Tue, 5. Jan 2010, 16:01

svovl.

#1 Post by pyrosew »

jeg har købt noget svovl, det kom i en pose uden klistre mærke med sikkerheds oplysninger eller noget(men jeg er dog sikker på det er svovl). så jeg vil høre om svovl er giftigt eller om det er på anden måde skadeligt for kroppen. feks. at lugte til det, eller at røre ved det og lignende.

User avatar
PyroGuf
Posts: 119
Joined: Wed, 1. Feb 2006, 10:42
Location: Danmark
Contact:

Re: svovl.

#2 Post by PyroGuf »

Hej,

du kan læse en del mere om svovl (og mange andre kemikalier) på WikiPedia - gerne den engelske - fx. denne om svovl og sikkerhed:

http://en.wikipedia.org/wiki/Sulfur#Precautions
pyrosew wrote:jeg har købt noget svovl, det kom i en pose uden klistre mærke med sikkerheds oplysninger eller noget(men jeg er dog sikker på det er svovl). så jeg vil høre om svovl er giftigt eller om det er på anden måde skadeligt for kroppen. feks. at lugte til det, eller at røre ved det og lignende.
Venlig Hilsen,
Peder Lauridsen

Anders
Posts: 29
Joined: Sun, 17. Dec 2006, 21:47
Location: Vejle
Contact:

#3 Post by Anders »

Hej Pyrosew.

Et rigtigt godt sted at starte er, at få fat i Frede Storgårds bog: Krudt og fyrværkerikemi. Den er desværre udsolgt fra forlaget i øjeblikket, men kan lånes på de fleste biblioteker.

Bogen beskæftiger sig med kontruktionen af fyrværkeri og der er mange gode forsøg deri. Den er primært tænkt som undervisningsmateriale til gymnasierne, men du kan sagtens få et fint udbytte af den, selv uden den store indsigt i kemi.

Dog vil jeg mane til forsigtighed mht. at prøve de forskellige forsøg, uden du ved præcist hvad du laver. Fyrværkeri har en kedelig vane med at blive farligt når man mindst venter det. Der er altså en god grund til at man skal være over 18 for at købe de fleste sjove kemikalier.

Jeg havde selv en ubehagelig oplevelse, da jeg for en hel del år siden prøvede at fremstille nitrocellulose. Nitrocellulosen virkede fint, men ingen havde fortalt mig at jeg under fremstillingen ville udvikle store mængder nitrøse gasser. Dem fik jeg indåndet et par store hiv af, inden jeg fik slæbt hele opstillingen udenfor. Først senere fik jeg undersøgt præcist hvad det var jeg lavede. Siden da har vendingen "stærkt kræftfremkaldende" altid været det første jeg tænker på, når nogen taler om hjemmeproduktioner af fyrværkeri.

Held og lykke - og pas godt på dig selv.

MVH

Anders

Anders
Posts: 29
Joined: Sun, 17. Dec 2006, 21:47
Location: Vejle
Contact:

#4 Post by Anders »

Øhh. UPS. Han hedder altså Frede Storborg. My bad.

Anders

Armydudedk
Posts: 22
Joined: Wed, 6. Sep 2006, 14:40

#5 Post by Armydudedk »


Post Reply