Luftbomber v raketter

Jobs, firmaer, rygter osv... Kort sagt alt hvad vi som fyrværkere har lyst til og behov for at snakke om...
Post Reply
Message
Author
kclo4
Posts: 15
Joined: Fri, 14. Mar 2008, 14:22
Location: sdr.jylland
Contact:

Luftbomber v raketter

#1 Post by kclo4 »

Jeg undrer mig over at man i mange lande, bl.a Sverige kan købe enkelt skuds rør med luftbomber, svarende til dem der i Danmark kan købes monteret på raketter. Efter min mening er en raket meget mere ustabil, end en luft bombe, der skydes op fra et rør.
Rent prismæssigt, tror jeg heller ikke der er forskel på et paprør med en opskuds ladning, og en raket.
Reglerne herhjemme siger max 30mm. for effektrør, og batterier, men kunne man tilføje en højere kaliber for et-skudsrør, ville man efter min mening slippe for mange vildfarne raketter pga. blæst m.m.

hilsen Morten, se eksempel på
http://www.hammargrens.com/

User avatar
PyroGuf
Posts: 119
Joined: Wed, 1. Feb 2006, 10:42
Location: Danmark
Contact:

Re: Luftbomber v raketter

#2 Post by PyroGuf »

Ja, jeg er ganske enig med dig! For en del år tilbage har jeg været med til i vores nytårs fyrværkeriforretning at sælge enkelt skuds bomberør med en 4" bombe i - de var ikke særlig dyre og var en langt bedre og flottere artikel end de fleste raketter.

Reglerne er jo desværre gået i retning af at al kvalitets fyrværkeri bliver forbudt og kul det ringe og farlige er til salg. Jeg tror simpelt hen ikke på at fyrværkeri til flere tusinde kroner bliver brugt vildt uansvarligt da det dels er dyrt og dels er købt af nogen der mener de ønsker ordentlige varer og dermed gerne vil nyde det.

Selv med lovlige bomberør eller billige raketter vil der ske skader af samme kaliber som med dyre varer - blot er chancen for en fejlfunktion større med en billig vare. Jeg kan kun se det som vanlig dansk symbol lovgivning - for "så har man da gjort noget"...
kclo4 wrote:Jeg undrer mig over at man i mange lande, bl.a Sverige kan købe enkelt skuds rør med luftbomber, svarende til dem der i Danmark kan købes monteret på raketter. Efter min mening er en raket meget mere ustabil, end en luft bombe, der skydes op fra et rør.
Rent prismæssigt, tror jeg heller ikke der er forskel på et paprør med en opskuds ladning, og en raket.
Reglerne herhjemme siger max 30mm. for effektrør, og batterier, men kunne man tilføje en højere kaliber for et-skudsrør, ville man efter min mening slippe for mange vildfarne raketter pga. blæst m.m.

hilsen Morten, se eksempel på
http://www.hammargrens.com/
Venlig Hilsen,
Peder Lauridsen

pyrosew
Posts: 4
Joined: Tue, 5. Jan 2010, 16:01

#3 Post by pyrosew »

en billig raket kan jo blive taget af vinden, til forskel fra luftbomber. en luftbombe er jo meget mere stabil, og så kan du bruge røret flere gange.
jeg siger ikke at 8'' luftbomber skal lovgives. men som i amerika syntes jeg nu godt de kunne gøre 2''-3'' luftbomber lovlige. de er jo trods alt ikke farligere end en raket, man kan nu godt være så dum at fyre bomben af uden for røret, på jorden. men man kan jo på den anden side også ligge en raket på jorden. den danske lovgivning skuffer mig igen :cry:

pyrotekniker.dk
Posts: 14
Joined: Wed, 1. Feb 2006, 20:10
Location: København
Contact:

Bortset fra...

#4 Post by pyrotekniker.dk »

Bortset da lige fra det faktum, at 2" og 3" luftbomber er livsfarlige hovedet i vejen. Så den del af lovgivningen kan jeg faktisk godt forholde mig til (!)

Post Reply