Hvis man nu har været så "klog"

Om håndværket, kemikalier, farver, teknik mm.
Post Reply
Message
Author
Nathasja
Posts: 1
Joined: Sun, 17. Dec 2006, 13:26
Location: Nordjylland

Hvis man nu har været så "klog"

#1 Post by Nathasja »

hvis man nu har været så smart at købe kanonslag / paprør fyldt med krudt i, what ever the name...
Kan de så reagere på trykket når man kører under storebælt ? Vi taler både det hjemmelavede fyrværkeri, lovlige raketter fra Thansen og kanonslag fra det tyske selskab "Weco".

Så alt i alt er der tale om
Lovlige raketter
Hjemmelavet krudt
Kanonslag fra Tyskland


vh
Nathasja.

Anders
Posts: 29
Joined: Sun, 17. Dec 2006, 21:47
Location: Vejle
Contact:

#2 Post by Anders »

Hej,

Nu er det naturligvis lidt vanskeligt at kommentere på det hjemmelavede krudt, men det er korrekt at krudt og andre pyrotekniske kompositioner er trykfølsomme.

Med hensyn til det lovlige krudt er der ingen problemer. Det sørger sikkerhedsstyrelsen for, igennem de tests som alt fyrværkeri skal underkastes, inden det sendes på markedet.

Dine kanonslag fra Weco, er der heller ikke nogen (transportmæssige) problemer med. Weco ved godt hvad de gør og de laver ikke fyrværkeri der selvantænder uden videre.

Tilbage er dit hjemmelavede krudt. Her er jeg på bar bund, da jeg ikke kender dine blandinger. Dog må den trykforskel der opstår ved passage af storebælt regnes for at være så lille, at hvis dit fyrværkeri skulle reagere på det, så ville det sandsynligvis være eksploderet i ansigtet på dig da du blandede det.

Helt generelt vil jeg dog sige, at jeg under ingen omstændigheder ville fragte tvivlsomt fyrværkeri nogen som helst steder hen. Og da slet ikke med et offentligt transportmiddel.

MVH

Anders

Post Reply