Barfods nye bog

Om håndværket, kemikalier, farver, teknik mm.
Post Reply
Message
Author
Peter Jacobsen
Posts: 22
Joined: Thu, 2. Feb 2006, 0:28
Location: Tuse Næs, Holbæk
Contact:

Barfods nye bog

#1 Post by Peter Jacobsen »

Lars Barfods lettilgængelige, men meget flotte "billedbog" om fyrværkeri og fyrværkerihistorie
(en appetitvækker til to mere komplette værker, som han arbejder på...)

Image

User avatar
PyroGuf
Posts: 119
Joined: Wed, 1. Feb 2006, 10:42
Location: Danmark
Contact:

Re: Barfods nye bog

#2 Post by PyroGuf »

Fedt - det bliver måske lidt godt at se frem til - ved du om der kommer en "håndværks" bog fra ham? Det vil være lidt trist hvis det gamle håndværk (på Tivoli måden) forsvinder helt!
Lars Barfods lettilgængelige, men meget flotte "billedbog" om fyrværkeri og fyrværkerihistorie
(en appetitvækker til to mere komplette værker, som han arbejder på...)
Venlig Hilsen,
Peder Lauridsen

Peter Jacobsen
Posts: 22
Joined: Thu, 2. Feb 2006, 0:28
Location: Tuse Næs, Holbæk
Contact:

#3 Post by Peter Jacobsen »

Ja, det er netop formålet med den ene af bøgerne, at dokumentere arbejdet på fyrværkerifabrikken i Tune i alle dets aspekter, herunder fyrværkerierne opbygning og udformning, de anvendte konstruktioner, værktøjer, materialer og fremstillingsmetoder, alle opskrifterne mv.

Peter A
Posts: 3
Joined: Wed, 1. Feb 2006, 15:31
Location: Nordsjælland

Barfods bøger

#4 Post by Peter A »

Den anden fremtidige udgivelse skulle omhandle fyrværkerifabrikker i Norden (dem har der faktisk været en del af), og med Barfods indsigt og sans for detailer kunne det godt blive rigtig interessant.

pyrotekniker.dk
Posts: 14
Joined: Wed, 1. Feb 2006, 20:10
Location: København
Contact:

(sein)

#5 Post by pyrotekniker.dk »

Jeg er helt enig i det er en flot bog. Nu er jeg endelig ved at være igennem og synes den giver et godt indblik i historie og en lang række faktorer jeg ellers ikke har været bekendt med. I mine øjne er det netop Barfods virkelige adelsmærke: Dyb indsigt i historik og kendskab til udviklingen i de forskellige fyrværkerikulturer (japan, spanien osv.)

bo
Posts: 4
Joined: Sun, 9. Jul 2006, 18:12

barfods bog

#6 Post by bo »

Hej jeg kunne godt tænke mig at høre om bogen er pengene værd, og om hvad den omhandler, ud over at det er om fyrværkeri, jeg mener at kunne huske at lars barfod har meget med at skrive om historien bag fyrværkeriet, og ikke meget om selve fremstillingen af fyrværkeri er det også tilfældet med denne bog??

Peter Jacobsen
Posts: 22
Joined: Thu, 2. Feb 2006, 0:28
Location: Tuse Næs, Holbæk
Contact:

#7 Post by Peter Jacobsen »

Det er helt klart fyrværkeriets historie, der interesserer Barfod.

Bogen er ikke en opskriftsbog. Den handler primært, som underteksten siger, om "kunstfyrværkeriets historie i Norden", men heri indgår også afsnit om krudt og pyroteknik (og fremstilling).

Bogen er unik på dansk og i høj grad pengene værd. Den er i øvrigt kun trykt i et meget lille oplag.

Men ellers findes der da en hel del (udenlandsk) litteratur, herunder hjemmesider, som primært omhandler fremstilling og opskrifter.

User avatar
PyroGuf
Posts: 119
Joined: Wed, 1. Feb 2006, 10:42
Location: Danmark
Contact:

#8 Post by PyroGuf »

Du har tidligere nævnt, at han skriver på 2 bøger? Ved du hvornår den anden kommer?
Peter Jacobsen wrote:Det er helt klart fyrværkeriets historie, der interesserer Barfod.

Bogen er ikke en opskriftsbog. Den handler primært, som underteksten siger, om "kunstfyrværkeriets historie i Norden", men heri indgår også afsnit om krudt og pyroteknik (og fremstilling).

Bogen er unik på dansk og i høj grad pengene værd. Den er i øvrigt kun trykt i et meget lille oplag.

Men ellers findes der da en hel del (udenlandsk) litteratur, herunder hjemmesider, som primært omhandler fremstilling og opskrifter.
Venlig Hilsen,
Peder Lauridsen

Peter Jacobsen
Posts: 22
Joined: Thu, 2. Feb 2006, 0:28
Location: Tuse Næs, Holbæk
Contact:

#9 Post by Peter Jacobsen »

Han er stort set færdig med at skrive bøgerne (på dansk), men han mener ikke, det er realistisk at få dem udgivet på dansk. Desværre. Så der udestår oversættelse samt at finde et (udenlandsk) forlag, der vil udgive dem...

Post Reply