Hvor køber man som privat det bedste krudt ?

Her kan generelle forhold omkring PyroForum diskuteres.

Moderator: guffe

Post Reply
Message
Author
Glad for ild
Posts: 3
Joined: Thu, 22. Nov 2007, 19:55

Hvor køber man som privat det bedste krudt ?

#1 Post by Glad for ild »

Vi er et par gutter som har sparet op i løbet af det sidste år til en ordentlig omgang krudt til nytår.

Vi har omkring 2000-2500, måske lidt mere hvis stemningen griber os.

Men hvor brænder vi bedst pengene af, så vi får det fedeste krudt ?

User avatar
PyroGuf
Posts: 119
Joined: Wed, 1. Feb 2006, 10:42
Location: Danmark
Contact:

Re: Hvor køber man som privat det bedste krudt ?

#2 Post by PyroGuf »

Glad for ild wrote:Vi er et par gutter som har sparet op i løbet af det sidste år til en ordentlig omgang krudt til nytår.

Vi har omkring 2000-2500, måske lidt mere hvis stemningen griber os.

Men hvor brænder vi bedst pengene af, så vi får det fedeste krudt ?
Jeg vil foreslå jer at opsøge en festfyrværker med udsalg af fyrværkeri til private - varerne er lavet i Kina, men de er typisk udvalgt fordi de er bedre end varerne i alm. forretninger/supermarkeder.

Er du i Østjylland så kig evt. forbi Fyrværkernes Fabriksudsalg eller find din lokale fyrværkers butik...
Venlig Hilsen,
Peder Lauridsen

Glad for ild
Posts: 3
Joined: Thu, 22. Nov 2007, 19:55

#3 Post by Glad for ild »

Vi køber vores fyrværkeri i Århus.

Fyrværkernes fabriksudsalg, er det dem der tidligere har haft en barak i Viby ?

Jeg er ved at researche lidt før vi skal på indkøb. Jeg har fundet en fyrværkeriserie hos LCH import som hedder MING. Er det en god serie ?

Jeg kan se at NEM vægten på nogle MING batterier nærmer sig 1000 g pr. batteri, er det masimal NEM vægt, og er det ikke en så høj NEM vægt som muligt man skal gå efter ?

Kan I anbefale en god serie. Jeg har som sagt kigget på MING, men også JAPAN serien ser spændende ud.

Peter Jacobsen
Posts: 22
Joined: Thu, 2. Feb 2006, 0:28
Location: Tuse Næs, Holbæk
Contact:

#4 Post by Peter Jacobsen »

Jeg støtter Peder i, at fyrværkere/fyrværkerifirmaer, der importerer og afbrænder professionelt fyrværkeri (dvs. festfyrværkeri), i hvert fald tidligere også tit havde de bedste nytårsvarer, måske fordi disse varer bliver designet eller udvalgt af fyrværkere, og fordi de anskaffes med henblik på i en vis udstrækning også at blive anvendt professionelt (indgå i festfyrværkerier).

Disse varer er ofte enkeltstående og mangler typisk den overmåde flotte indpakning, som kendetegner noget af det dyrere fyrværkeri på markedet af ringere kvalitet.

Brothers, der ejer LCH-Import, og som er en kinesisk leverandør (der i øvrigt gerne udsmykker deres konsumvarer fantasifuldt), kender jeg kun som leverandør af god kvalitet. F.eks. deres fremragende små batterier, Night Scene og Lazer Thunder, sidstnævnte også under navnet Banzai i Japan-serien (til forhøjet pris). Ellers kender jeg ikke LCH’s serier, men vil bestemt tro, at de er gode.

Du nævner NEM-vægten, og selvom den ikke er skudsikker, hvad angår kvalitet, så er det da en god rettesnor for, hvor meget krudt man får for pengene.

Foruden kvalitet kan du også tænke over, hvad du ønsker at opnå med dit nytårsfyrværkeri, og hvordan du vil bruge det. Ønsker du få, store, enkeltstående batterier, eller ønsker du meget og forskelligartet fyrværkeri? Måske ønsker du at komponere et festfyrværkeri baseret på konsumvarer? Jeg kunne f.eks. anbefale, i stedet for at købe ét af en slags batteri, så køb to eller tre, stil dem op med større afstand til publikum end normalt og med en indbyrdes afstand på 5-10 meter og tænd dem samtidigt. Det samme med fontæner og bomberør, der eventuelt kan placeres i en vinkel i forhold til hinanden (udad i vifteform, eller måske indad, så ildsøjlerne eller opskuddene krydser hinanden).

Glad for ild
Posts: 3
Joined: Thu, 22. Nov 2007, 19:55

#5 Post by Glad for ild »

Jeg så jeres deltagelse i Politikkens batteritest.

Politikkens test

Meget nyttig information. Desværre har vi allerede købt det største sortiment hos T.Hansen, men det kan godt være, at vi lige skal en tur i Jem og Fix for at få handlet det sidste.

Vi har også købt Kobe batteriet fra Aalborg Fyrværkeri. Det er fedt at man kan se videoer af deres produkter på Aalborg Fyrværkerifabrik

Lige til sidst vil jeg gerne sige at jeg synes det er ærgerligt med raketter i år, 75 g NEM er lidt vissent. Jeg har nu altid godt kunne lide raketter med én stor effekt. I modsætning til batterierne.

Nu er der ikke andet at gøre end at vente til på mandag. Godt nytår !

Post Reply