Kemi og fyrværkeri love

Her kan generelle forhold omkring PyroForum diskuteres.

Moderator: guffe

Post Reply
Message
Author
Antiswat
Posts: 5
Joined: Fri, 14. Sep 2012, 20:33
Location: Jylland

Kemi og fyrværkeri love

#1 Post by Antiswat »

Hej, jeg har i faktisk en del tid forsøgt at finde ud af hvad der er lovligt her i bette danmark.. jeg har skrevet til 2 af kemishow's emails, den ene fik jeg svar på at der ikke kunne svares på (computer fejl) det var århus afdelingen, dem fra ålborg har ikke svaret heller, og politiet har heller ikke svaret? det eneste jeg har fundet ud af er at HHO (2H2O + O2) er lovligt, og altså dermed også brint som produceret på andre måder..

Men.. at brint er lovligt, gør det også at acetylen er lovligt, og alle andre gas / ilt blandinger? brint og ilt blandet 75 - 25 i procent kan nemlig nå op til 4000 m/s.. men hvad med acetylen og ilt? og i så fald diverse butanlignende og æter..?
jeg ved til gengæld nogle ting der er ulovlige..

åbenlyst: sprængstoffer, men hvad er grænsen? er grænsen at blande brændstof i pulverform med noget andet for at forøge brændhastigheden og eventuelt gøre det til en type sprængstof? (sort krudt fx.)

og kartoffelkanoner, men det bliver lovligt igen hvis man har våbentegn og kan opbevare det i et metalskab eller hvor meget der nu kræves..

men hvad med direkte ubrugbare sprængstoffer som.. NI3, NBr3 og NCl3? dem kan man jo praktisk talt ikke gøre noget som helst med før de sprænger spontant..

spurgte dem også om en anden ting.. flaskebomber, syrebomber.. younameit.. vil ikke mene der skulle være et ordentligt grundlag for at de skulle være direkte i strid med loven, da eksplosionen der forårsager braget faktisk er mekanisk, og flasken ikke fragmenterer da den sprænges åben der hvor den er varmest, og altså giver bløde rundinger, og igen ingen fragmenter..
det der kan bruges i er jo et ætsende stof som i sig selv ikke er ulovligt (ja ok hvis man bruger 99% salpetersyre er det måske..) men lad os sige afløbsrens, det er NaOH/KOH, og somregel aluminium folie.. der dannes brint og tryk, og til sidst sprænges flasken i en retning, hvor der somregel vil dannes en sky inden for et par meter af flydende afløbsrens der desuden er varmt.. men udover ætsningsfaren er der vel egentlig ikke noget?

vil nemlig mene det er lovligt under de rigtige forhold (fx. en skov) men ikke på en gade, har nemlig hørt om en der fik en bøde for at bryde gadeordenen, og altså ikke for at fyre et kanonslag af eller noget andet farligt, så hvis der ikke er nogen gade at forstyrre, så kan man ikke bryde gadeordenen, og så er der ikke noget ulovligt??

anyways håber der er nogen der kan give mig nogle svar.. (:
Some of the greatest minds of the twentieth century experimented with energetic materials in their youth.

It is the lack of responsibility when it comes to "testing" in inappropriate areas by some that is the problem.

User avatar
PyroGuf
Posts: 119
Joined: Wed, 1. Feb 2006, 10:42
Location: Danmark
Contact:

Re: Kemi og fyrværkeri love

#2 Post by PyroGuf »

Fyrværkeriloven og bekendtgørelser er blevet renoveret om kan læses hér:

https://www.retsinformation.dk/forms/R0 ... x?id=52746

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=129411

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=129413


Antiswat wrote:Hej, jeg har i faktisk en del tid forsøgt at finde ud af hvad der er lovligt her i bette danmark.. jeg har skrevet til 2 af kemishow's emails, den ene fik jeg svar på at der ikke kunne svares på (computer fejl) det var århus afdelingen, dem fra ålborg har ikke svaret heller, og politiet har heller ikke svaret? det eneste jeg har fundet ud af er at HHO (2H2O + O2) er lovligt, og altså dermed også brint som produceret på andre måder..

Men.. at brint er lovligt, gør det også at acetylen er lovligt, og alle andre gas / ilt blandinger? brint og ilt blandet 75 - 25 i procent kan nemlig nå op til 4000 m/s.. men hvad med acetylen og ilt? og i så fald diverse butanlignende og æter..?
jeg ved til gengæld nogle ting der er ulovlige..

åbenlyst: sprængstoffer, men hvad er grænsen? er grænsen at blande brændstof i pulverform med noget andet for at forøge brændhastigheden og eventuelt gøre det til en type sprængstof? (sort krudt fx.)

og kartoffelkanoner, men det bliver lovligt igen hvis man har våbentegn og kan opbevare det i et metalskab eller hvor meget der nu kræves..

men hvad med direkte ubrugbare sprængstoffer som.. NI3, NBr3 og NCl3? dem kan man jo praktisk talt ikke gøre noget som helst med før de sprænger spontant..

spurgte dem også om en anden ting.. flaskebomber, syrebomber.. younameit.. vil ikke mene der skulle være et ordentligt grundlag for at de skulle være direkte i strid med loven, da eksplosionen der forårsager braget faktisk er mekanisk, og flasken ikke fragmenterer da den sprænges åben der hvor den er varmest, og altså giver bløde rundinger, og igen ingen fragmenter..
det der kan bruges i er jo et ætsende stof som i sig selv ikke er ulovligt (ja ok hvis man bruger 99% salpetersyre er det måske..) men lad os sige afløbsrens, det er NaOH/KOH, og somregel aluminium folie.. der dannes brint og tryk, og til sidst sprænges flasken i en retning, hvor der somregel vil dannes en sky inden for et par meter af flydende afløbsrens der desuden er varmt.. men udover ætsningsfaren er der vel egentlig ikke noget?

vil nemlig mene det er lovligt under de rigtige forhold (fx. en skov) men ikke på en gade, har nemlig hørt om en der fik en bøde for at bryde gadeordenen, og altså ikke for at fyre et kanonslag af eller noget andet farligt, så hvis der ikke er nogen gade at forstyrre, så kan man ikke bryde gadeordenen, og så er der ikke noget ulovligt??

anyways håber der er nogen der kan give mig nogle svar.. (:
Venlig Hilsen,
Peder Lauridsen

Antiswat
Posts: 5
Joined: Fri, 14. Sep 2012, 20:33
Location: Jylland

#3 Post by Antiswat »

ja, der er rigeligt at læse, men syntes ikke jeg kan se noget somhelst om mekaniske eksplosioner, som det at trampe på en juicekarton ville være, og det er da ikke ulovligt? der står en forvirrende masse gentagelser som gas, men ved at knaldgas er lovligt, der står bare ikke noget om hvilke typer gas der er lovlige, tror aldrig det er sket at gasser er indgået i egentligt fyrværkeri nemlig.. og igen, så er knaldgas lovligt.. s:?!

der står godtnok at man ikke må fremstille stoffer der KAN bruges til fyrværkeri eller eksplosiv brug, men jod er et grundstof, så det burde man da godt må have, for selv NaCl kan bruges til at fremstille klorater, selvom der aldrig har været nogen der er blevet anholdt for at have salt..

desuden, simple kemiske reaktioner som fx. fremstilling af natrium metal fra NaOH + Mg, der øges brændhastigheden af magnesium en lille smule da det omdannes til MgOH og der dannes natrium metal, men det er da ikke ulovligt at gøre, selvom det godt KAN betegnes som en form for eksplosivt pulver da der er både brændstof og iltningsmiddel tilstede i blandingen?? jeg kan ikke finde noget i bekendtgørelserne om den slags kemi, men det er vel også for tidligt at bare antage at det så er lovligt?
for der står heller ikke noget om atomsprængstoffer, selvom det helt sikkert er ulovligt.. (;
Some of the greatest minds of the twentieth century experimented with energetic materials in their youth.

It is the lack of responsibility when it comes to "testing" in inappropriate areas by some that is the problem.

User avatar
PyroGuf
Posts: 119
Joined: Wed, 1. Feb 2006, 10:42
Location: Danmark
Contact:

#4 Post by PyroGuf »

I det omfang der ikke står noget direkte i loven, må der gælder de generelle regler om forstyrrelse af den offentlige ro og orden, politivedtægten og måske noget om at være til fare for andre... Jeg er ret sikker på politiet ikke bryder sig om knald og brag i en by og syrebomber giver vel en vis risiko?
Antiswat wrote:ja, der er rigeligt at læse, men syntes ikke jeg kan se noget somhelst om mekaniske eksplosioner, som det at trampe på en juicekarton ville være, og det er da ikke ulovligt? der står en forvirrende masse gentagelser som gas, men ved at knaldgas er lovligt, der står bare ikke noget om hvilke typer gas der er lovlige, tror aldrig det er sket at gasser er indgået i egentligt fyrværkeri nemlig.. og igen, så er knaldgas lovligt.. s:?!

der står godtnok at man ikke må fremstille stoffer der KAN bruges til fyrværkeri eller eksplosiv brug, men jod er et grundstof, så det burde man da godt må have, for selv NaCl kan bruges til at fremstille klorater, selvom der aldrig har været nogen der er blevet anholdt for at have salt..

desuden, simple kemiske reaktioner som fx. fremstilling af natrium metal fra NaOH + Mg, der øges brændhastigheden af magnesium en lille smule da det omdannes til MgOH og der dannes natrium metal, men det er da ikke ulovligt at gøre, selvom det godt KAN betegnes som en form for eksplosivt pulver da der er både brændstof og iltningsmiddel tilstede i blandingen?? jeg kan ikke finde noget i bekendtgørelserne om den slags kemi, men det er vel også for tidligt at bare antage at det så er lovligt?
for der står heller ikke noget om atomsprængstoffer, selvom det helt sikkert er ulovligt.. (;
Venlig Hilsen,
Peder Lauridsen

Antiswat
Posts: 5
Joined: Fri, 14. Sep 2012, 20:33
Location: Jylland

#5 Post by Antiswat »

[quote="PyroGuf"]I det omfang der ikke står noget direkte i loven, må der gælder de generelle regler om forstyrrelse af den offentlige ro og orden, politivedtægten og måske noget om at være til fare for andre... Jeg er ret sikker på politiet ikke bryder sig om knald og brag i en by og syrebomber giver vel en vis risiko?

nej.. det jo det der ikke gør.. :/ men vil det sige det egentligt eneste der forhindrer i at lave nogle brag er forstyrrelse af den offentlige ro or oden og så det faktum at eksplosiv stoffer er ulovlige for folk uden licens til at fremstille og opbevare? for syrebomber er jo egentligt kun farlige for uvidende, så hvis man tager syrebomber til et sted hvor der ikke kommer nogen mennesker, så har man jo fjernet det offentlige, og der er ikke nogen mennesker man kan forstyrre, altså burde det jo være lovligt? har prøvet at skrive til politiet for at få dem til at sige god for det..
for der er jo ikke nogle eksplosiver brugt i en ''syrebombe'' og da det er en mekanisk eksplosion kan det jo ikke være anset som et fyrværkeri da alle egentlige fyrværkerier altid er kemiske reaktioner der skaber lys of lydeffekterne..
Some of the greatest minds of the twentieth century experimented with energetic materials in their youth.

It is the lack of responsibility when it comes to "testing" in inappropriate areas by some that is the problem.

DELETED

#6 Post by DELETED »

DELETED

Antiswat
Posts: 5
Joined: Fri, 14. Sep 2012, 20:33
Location: Jylland

#7 Post by Antiswat »

rockymark092 wrote:It is a nice post
well thanks.. just sad there might never come any final answers as denmark isnt a very informal country when it comes to what is and what is not legal in chemistry.. :/
Some of the greatest minds of the twentieth century experimented with energetic materials in their youth.

It is the lack of responsibility when it comes to "testing" in inappropriate areas by some that is the problem.

LM131881
Posts: 2
Joined: Wed, 14. May 2014, 20:13

Små fyrværkeri

#8 Post by LM131881 »

Hej allesammen! :)

Jeg skal afholde et fysisk aktivt arrangement for ca. 100 deltagere torsdag i næste uge. Der må meget gerne være lidt aktion inde over og dertil har jeg tænkt om det var muligt de løbende kunne bygge deres egen lille kanon af en form. Jeg vil høre om man nu kunne anskaffe sig materiale til at lave en lille kanon, og om der er nogle der ligger inde med et godt design til en lille kanon der er hurtig at bygge.
Hvis det ikke er en mulighed er der så nogen der har en anden ide med fx. trykluft eller andet, til at lave en lille og simpel kanon.

Mvh Lasse M
På forhånd tak!

Post Reply