NP Johnsen og ulykken i Seest

Erfaringer og hændelser! "En god fyrværker er en levende fyrværker..."
Post Reply
Message
Author
User avatar
PyroGuf
Posts: 119
Joined: Wed, 1. Feb 2006, 10:42
Location: Danmark
Contact:

NP Johnsen og ulykken i Seest

#1 Post by PyroGuf »

Jeg fandt et link til rapporten for ulykken i Seest i december 2004:
Ifølge politirapporterne opstod branden som konsekvensen af et
tabt kolli. Kolliet indeholdt raketter med varenummer 03602 og
var blevet tabt ca. ½ meter ned på pallen. En 20-40 cm lang gnist
fra kolliet forårsagede umiddelbar antændelse af andet fyrværkeri,
som begyndte at skyde ud af containeren. Den medarbejder, som
tabte kolliet, fik antændt sit hår og beklædning (T-shirt), inden
han forlod containeren.

I en tysk rapport udfærdiger af Dr. Uwe Krone beskrives egenskaberne
af varenummer 03602, kaldet Wildfire Triple Break raketter.
I rapporten nævnes et højt jernindhold, som giver et mere følsomt
produkt samt et højt perkloratindhold, som giver lavere antændelsestemperatur
samt følsomhed overfor slag og friktion. Et normalt
slagtestresultat for et fyrværkeri vil give et omkring 320 N, og
der måltes kun 10 N, dvs. raketten var meget mere følsom overfor
antændelse fra slag og friktion end man ville forvente.
http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/F243D ... apport.pdf
Venlig Hilsen,
Peder Lauridsen

Peter A
Posts: 3
Joined: Wed, 1. Feb 2006, 15:31
Location: Nordsjælland

#2 Post by Peter A »

Jeg kunne godt tænke mig at studere Dr. Uwe Krone's rapport nærmere.

Som jeg har forstået det har man bla. undersøgt den lille sprængladning, der er designet til at skille raketmotor og raketstok fra hinanden, således at de falder til jorden hver for sig. Idet den befinder sig ved enden af raketstokken kunne man forestille sig, at den bliver udsat for friktion/slag, hvis man taber raketten (eller en hel kasse).

I citatet nævnes det, at satsen indeholdt jern og perchlorat, og at det gør den meget følsom.
Jernoxid (Fe2O3) tilsættes perchlorat baserede satser for at sænke antændelsestemperaturen og derved forøge forbrændingshastigheden, og det vil selvfølgelig også gøre satsen lidt mere følsom.
Et højt perchlorat indhold gør ikke i sig selv en sats mere følsom. Perchlorat er et højtemperatur oxidationsmiddel, og det betyder at perchlorat satser har relativt høj aktiverings-energi (høj antændelses temperatur, lav følsomhed for slag og friktion).

Man skal nok nærmere se på, hvad blandingen ellers indeholder.
Hvis det er en metalholdig sats (og det er det sandsynligvis), så giver aluminium de mindst følsomme satser, magnalium (magnesium aluminium legering) middelfølsomme satser, og magnesium de mest følsomme satser.
Tilsætter man svovl eller antmonsulfid til en af ovennævnte kombinationer sænker man yderligt antændelsestemperaturen kraftigt, og det allerede nævnte jernoxid trækker også ned.

Der er flere grunde til ikke altid at benytte den sikreste blanding.
Det kan feks. være, at man vil sikre, at en lille ladning 'detonerer' hver gang, eller det kan være et spørgsmål om pris (mest mulig støj til prisen).

Mvh
Peter Andreasen

pyrotekniker.dk
Posts: 14
Joined: Wed, 1. Feb 2006, 20:10
Location: København
Contact:

Den lille kemiker ;-)

#3 Post by pyrotekniker.dk »

Hej Andreasen

Ja, man må tage hatten af for din dybdegående viden om den kemiske del af fyrværkeriverdenen - Har du evt. drøftet nogle af tingene med Barfod, for han er vel en af de eneste heri landet, der har samme indgående kendskab?

I øvrigt noget nyt omkring status på hvorvidt i har mulighed for at tage med ud i den store verden og se konkurrencer her til sommer? Jeg har booket til "den store" og kunne i gøre os selskab ville det utvivlsomt blive god gas :-)

KH Lars

User avatar
PyroGuf
Posts: 119
Joined: Wed, 1. Feb 2006, 10:42
Location: Danmark
Contact:

Re: Den lille kemiker ;-)

#4 Post by PyroGuf »

Hej Lars,

Øh, hvilke arrangementer har du tænkt på? En tur ud i verden til at se fyrværkeri kunne bestemt være fint!
Venlig Hilsen,
Peder Lauridsen

pyrotekniker.dk
Posts: 14
Joined: Wed, 1. Feb 2006, 20:10
Location: København
Contact:

Konkurrencer i udlandet

#5 Post by pyrotekniker.dk »

Hej Peder

Jeg har blot nævnt muligheden for 2xPeter om at drage ud i verden for at se på de større fyrværkerikonkurrencer. Der er mange mulige destinationer og kunne vi mobilisere en mindre flok kunne det være fint. Jeg selv har selv booket en uges Krudt-ferie men vil herudover også meget gerne til Chantilly i juni hvis muligheden byder sig. Men der er ikke lagt noget fast om det endnu - mig bekendt :)

Mvh. Lars

Post Reply